Email instellen in outlook

Email instellen Outlook 2016

EMAILACCOUNT INSTELLEN IN OUTLOOK (2016 / 2019 / office365)
Om de email juist in te stellen in outlook dien je de volgende stappen te volgen.

Geef uw domeinnaam in:

1. Start Outlook en klik links bovenaan in het menu op bestand.

2. Klik op account toevoegen.
Er verschijnt een venster waar je je email kan invullen. Vul je aangemaakte email adres in, eindigend op je domeinnaam, bijvoorbeeld: info@mijn-eigen-domeinnaam.nl en zet een vinkje voor “ik wil mijn account handmatig instellen”. Overigens kan je het ook zonder vinkje voor “ik wil mijn account handmatig instellen” proberen, in dat geval probeert Outlook zelf verbinding te maken zonder dat je hiervoor instellingen hoeft op te geven, je bent daarmee sneller klaar.

3. Klik op verbinding maken.
Vervolgens zal je meerdere opties hebben, maak hierbij de keuze uit: POP3 of IMAP. Bij Mangelot Hosting staat de IMAP standaard aan, maar POP3 is uiteraard ook te gebruiken.
Het grote verschil tussen POP3 en IMAP is het feit dat POP3 e-mails van de mail server haalt en lokaal opslaat in je mailprogramma (je computer), terwijl IMAP je e-mails op de server laat staan en deze synchroniseert. Met IMAP kun je dus al je e-mails op meerdere apparaten lezen en heb je altijd een back-up van je mails op de server staan.

4. Vervolgens zal er gevraagd worden om een wachtwoord in te geven.
Wanneer er succesvol verbinding gemaakt kan worden met onze servers, zal je een melding krijgen dat het succesvol is toegevoegd, klik daarna op gereed om het af te ronden.
Wanneer je geen melding krijgt dat het account succesvol is toegevoegd, kan je de instellingen naar juistheid aanpassen.

Voor de inkomende e-mail:

Vul bij de inkomende mail de servernaam: mail.mijn-eigen-domeinnaam.nl in.
Wat je bij Poort in moet vullen hangt af of je IMAP of POP3 wilt gebruiken en of de verbinding beveiligd moet zijn of niet.
Wij raden aan om een beveiligde verbinding op te zetten. Als dit echter niet lukt, dan kan je kiezen voor een onbeveiligde verbinding.

Onbeveiligde mail verbinding (inkomend):

Onbeveiligde verbinding – POP3: 110 (Vink het vakje: Voor deze server is een versleutelde verbinding vereist (SSL /TLS) uit.
Onbeveiligde verbinding – IMAP: 143 (Vink het vakje: Voor deze server is een versleutelde verbinding vereist (SSL /TLS) uit.

Beveiligde mail verbinding (inkomend):

Beveiligde verbinding – POP3: 995 (Selecteer bij versleutelingsmethode: SSL /TLS).
Beveiligde verbinding – IMAP: 993 (Selecteer bij versleutelingsmethode: SSL /TLS).

Belangrijke informatie over een beveiligde mail verbinding:
Let op dat er voor een beveiligde verbinding een SSL (TLS) certificaat actief moet zijn, op het serveradres die je hebt ingevuld bij de inkomende en uitgaande e-mail server. Dus wanneer je mail.mijn-eigen-domeinnaam.nl als serveradres gebruikt moet er ook een SSL/TLS certificaat op dit adres geïnstalleerd zijn. Een SSL-certificaat kan overigens gratis worden geïnstalleerd in Directadmin, (zie hiervoor de handleiding SSL-certificaat aanmaken).

Wanneer er geen SSL (TLS) certificaat op mail.mijn-eigen-domeinnaam.nl geïnstalleerd is, kan je geen beveiligde verbinding maken en zal er een SSL (TLS) certificaat foutmelding in beeld komen. Let op dat oude outlook versies (bijvoorbeeld outlook 2010, 2008 of ouder) geen TLS 1.2 en 1.3 ondersteunen en hierdoor geen beveiligde verbinding kunnen maken.

Aanmelding via beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) vereisen moet uit-gevinkt zijn.

Voor uitgaande mail:

Vul bij uitgaande e-mail ook: mail.mijn-eigen-domeinnaam.nl in.
Voor de uitgaande poort kan je altijd 587 gebruiken, ongeacht of je een beveiligde verbinding gebruikt of niet. De versleutelingsmethode is hierbij bepalend of je een beveiligde verbinding gebruikt of niet. Hieronder schets ik een onbeveiligde en beveiligde uitgaande (SMTP) verbinding.

Onbeveiligde verbinding – SMTP: 587 (Selecteer bij versleutelingsmethode : geen).
Beveiligde verbinding – SMTP: 587 (Selecteer bij versleutelingsmethode : STARTTLS).

Let op dat er voor een beveiligde verbinding een SSL-certificaat actief moet zijn op mail.mijn-eigen-domeinnaam.nl.
Indien er geen SSL-certificaat actief is op mail.mijn-eigen-domeinnaam.nl kan je geen beveiligde verbinding maken en zal er een certificaat foutmelding komen.

Aanmelding via beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) vereisen moet uitgevinkt zijn.

Vervolgens zal om het email account wachtwoord gevraagd worden, (Als je het wachtwoord niet meer weet kan je het wachtwoord resetten in Directadmin of “Mijn controle paneel” op onze website.)
Klik vervolgens op Verbinding maken. Als het goed is krijg je dan de melding dat het email account succesvol is toegevoegd.

Wanneer je nog steeds geen verbinding kan krijgen, zorg er dan voor dat er geen firewall geïnstalleerd is, probeer de firewall (zoals AVG, McAfee, Norton, Avast, Avira, Kaspersky enzovoorts) tijdelijk uit te schakelen om te kijken of dit helpt. Als dit inderdaad helpt, moet je even kijken hoe je ervoor kan zorgen dat de firewall de verbinding naar onze server wel accepteert.

Was dit onderwerp nuttig voor U? Ja Nee